Realisatie 2022
De door u vastgestelde programmabegroting 2022 resulteerde, na verwerking van het dekkingsplan in een positief resultaat van € 37.000.
In de loop van het jaar is de gemeenteraad op een tweetal momenten geïnformeerd over de voortgang van de uitvoering en ontwikkeling van de programmabegroting 2022:
1. Met de 1e tussenrapportage 2022 werd een positief resultaat voorzien van € 132.000.
Vastgesteld door de gemeenteraad op 30 juni 2022.
2. Met de 2e tussenrapportage 2022 werd een positief resultaat voorzien van € 2.362.000.
Vastgesteld door de gemeenteraad op 10 november 2022.
De jaarrekening 2022 laat een positief resultaat zien van € 6.781.000 . Dit resultaat is beïnvloed door toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves. Over deze toevoegingen en onttrekkingen heeft de raad al eerder besloten. Zowel bij de vaststelling van de begroting 2022 als bij afzonderlijke raadsbesluiten.
Het jaar 2022 is net als in 2020 en 2021 met een positief resultaat afgesloten. We zien in de afgelopen jaren dat vooral de verschillen veroorzaakt worden door incidentele resultaten, (late) financiering van het rijk en het verschuiven van werkzaamheden i.v.m. het tekort van personeel/corona. Gelet op de positieve resultaten van de afgelopen jaren zullen we in de kadernota 2024 / begrotingscyclus 2024 per programma scherper gaan begroten om grote positieve resultaten in de jaarrekening te voorkomen.
Het positief resultaat van de jaarrekening 2022 is € 4.250.000 hoger dan begroot (laatste stand 2e tussentijdse rapportage 2022). In hoofdlijnen wordt dit verschil verklaard door:
bedragen x € 1.000
Programma 1 Burger en Bestuur | 712 |
---|
Bijstelling voorziening wachtgeld en pensioen (voormalige) wethouders. | 238 |
---|---|
Loon en onkostenvergoeding College B&W. | 77 |
Overschot rekenkamercommissie waarvan een gedeelte wordt voorgesteld om via resultaatbestemming naar volgend jaar over te hevelen. | 42 |
Leges reisdocumenten hoger vanwege uitstel door coronapandemie. | 44 |
Meer "fictieve" btw toegerekend aan riolering waardoor meer onttrokken aan de voorziening Riolering. Deze extra inkomst is dan een voordeel voor de exploitatie. | 41 |
Het voordeel bij Huisvuil wordt vooral veroorzaakt door de hogere opbrengst oud papier en door hogere inzameling PMD (plastic e.d.) en daardoor ook een hogere opbrengst. | 253 |
Als gevolg van een uitspraak van de Hoge Raad op 17 maart 2023 is € 151.000 toegevoegd aan de voorziening risico Attero. | -151 |
Hogere inkomsten lediging van containers en voordeel uit vastrecht. | 60 |
Het voordeel Milieustraat wordt veroorzaakt door minder gebracht afval en daardoor minder verwerkingskosten en een hogere opbrengst van recycling materialen. | 58 |
Overige kleine verschillen. | 50 |
Programma 2 Veiligheid | 911 |
---|
De groene BOA is per 01 maart 2023 aangesteld hierdoor valt het budget 2022 vrij. | 28 |
---|---|
Overschot budget Oekraïne | 872 |
Overige kleine verschillen. | 11 |
Programma 3 Woon- en leefklimaat | 633 |
---|
Voordeel op budget onderhoud verharde wegen vanwege meer inkomsten van degeneratievergoeding nutsbedrijven en een aanzienlijk overschot op de stelpost budget vervangingsinvesteringen wegens achterblijvende vervangingsinvesteringen 2021. | 140 |
---|---|
Incidenteel voordeel onderhoud bermen en sloten omdat de werkzaamheden en facturering voornamelijk in 2023 plaatsvonden. | 73 |
Hogere kosten ODZOB door meer werkzaamheden aan verzoektaken zoals omgevingsvergunning bouw, welstand en monumenten. | -74 |
Vanwege uitstel van de Omgevingswet naar 1 januari 2024 is dit budget nog niet geheel besteed. | 391 |
Overschrijding inhuur bij het bestemmings- en structuurplannen, vanwege openstaande vacatures en de voorbereidingen op de implementatie van de Omgevingswet. | -103 |
Hogere leges bouwvergunningen. Minder tegengevallen dan in de 2e tussenrapportages 2022 was gerapporteerd vanwege toch nog grote projecten in het laatste kwartaal, vooral vanuit grondexploitatie Bemmer IV. | 197 |
Overige kleine verschillen. | 9 |
Programma 4 Economie en werkgelegenheid | 23 |
---|
Lagere kosten Innovatiehuis De Peel door minder kosten projecten en projectleiders. | 42 |
---|---|
Ruiling perceel uit de reguliere pacht vanwege oplossen van wateroverlast bebouwde kom. | 73 |
Aanpassingen verliesvoorzieningen grondexploitaties waarvan de dekking via reserve grondexploitatie verloopt | -137 |
Overige kleine verschillen. | 45 |
Programma 5 Gezondheid, welzijn, zorg en onderwijs | 686 |
---|
Minder uitgaven op voorzieningen Wmo, met name op collectief aanbod Wmo, voorliggende voorzieningen, minder aanvragen voor incidentele projectsubsidies en lager uitvoeringskosten voor de Wet Inburgering. | 196 |
---|---|
Niet bestede rijksmiddelen (stelpost jeugd) voor oa uitbreiding capaciteit vroegsignalering en ontwikkelen centrale toegang sociaal domein. | 469 |
Restant budget voor bekostiging als gevolg van wijziging woonplaatsbeginsel jeugdhulp. | 60 |
Lagere kosten Peelgemeenten plustaken jeugd als gevolg van personele onderbezetting. | 220 |
Hogere programma- en uitvoeringskosten in het kader van de eenmalige energietoeslag als gevolg van het grote aantal toekenningen. Via de GR-Peelgemeente zullen we dit bedrag proberen terug gaan vragen aan het Rijk. | -235 |
Lagere kosten inkomensregelingen en minimabeleid, met name minder inzet vroegsignalering en verstrekken nieuwe leningen in het kader van de Voorziening Kleine Schulden. Mensen komen eerder in beeld waardoor ook budgetbeheer minder vaak is ingezet. | 172 |
Hogere kosten geïndiceerde jeugdzorg, vanwege onderbezetting binnen het team jeugd van het sociaal team is eerder en vaker geïndiceerde jeugdzorg ingezet. | -233 |
Overige kleine verschillen. | 37 |
Programma 6 Financiën en bedrijfsvoering | 1.285 |
---|
Voordelig saldo kosten inhuur (totaal € 845.000) minus beschikbare financiële vacatureruimte (totaal € 919.000). | 74 |
---|---|
Hogere opleidingskosten, welke geëgaliseerd worden door een onttrekking uit de bestemmingsreserve "opleiden en ontwikkelen". | -55 |
Hogere huisvestingskosten gemeentehuis vanwege het volledig terugkeren van het personeel op kantoor na corona en de stijging van de prijzen van gas en elektra. | -29 |
Lagere lasten vanwege diverse uitgestelde automatiseringsprojecten. | 101 |
Hogere onvoorziene kosten, met name aan vrachtwagen en tankinstallatie op de werf. | -26 |
Hogere juridische kosten vanwege complexe dossiers waarvoor externe deskundigheid is ingehuurd. | -67 |
Lagere kapitaallasten als gevolg van bijstellingen op de saldi van de 2e tussenrapportage. | 84 |
Hogere algemene uitkering gemeentefonds (mn vanuit de decembercirculaire 2022, waarin mede opgenomen voorschot energietoeslag 2023 en financiële afwikkelingen van voorgaande uitkeringsjaren). Tevens is geen gebruik gemaakt van de nog opgenomen stelpost van € 200.000 voor mogelijke nadelige schommelingen gemeentefonds. | 821 |
Hogere opbrengst verkoop groenstroken dan geraamd bij de 1e tussenrapportage. | 58 |
Hogere algemene lasten, met name vanwege doorvoering van de verliesvoorziening Klokkengieterij ad € 340.000, en hogere baten van totaal € 520.000, met name vanwege de verlaging van een verliesvoorzieningen op Nieuwenhof ad € 466.000 en de vrijval van het niet uitgegeven beschikbare exploitatiebudget inzake corona ad € 78.000. | 277 |
Overige kleine verschillen. | 47 |
bedragen x € 1.000 | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Rekening 2022 |
---|---|---|---|
Lasten programma's | 61.682 | 67.306 | 57.120 |
Baten programma's | 20.676 | 25.700 | 18.842 |
Saldo programma's | -41.006 | -41.606 | -38.277 |
Baten algemene dekkingsmiddelen | 39.911 | 44.017 | 44.917 |
Resultaat vóór bestemming | -863 | 2.410 | 6.640 |
Stortingen in reserves | 1.938 | 7.408 | -6.799 |
Onttrekkingen aan reserves | 2.839 | 7.529 | 6.941 |
Resultaat na bestemming | 37 | 2.531 | 6.781 |