Financiën

Analyse verschillen

Analyse verschillen per taakveld

Er wordt een ondergrens gehanteerd van € 25.000 om de analyse op hoofdlijnen te kunnen uitvoeren.

bedragen x € 1.000

0.1

Bestuur

1.818

1.442

375

College van burgemeester en wethouders

Lasten

43

Structureel + Incidenteel

Voordelig

Baten

238

Incidenteel

Voordelig

Analyse:

De ruimte op de loonsom en onkostenvergoeding aangevuld met de stelpost laat een voordeel zien van totaal € 77.000, waarvan structureel € 34.000 kan vrijvallen. Daar staat tegenover een overschrijding van de overige kosten met € 8.000 hetgeen vraagt om structurele ophoging met € 10.000. Het budget studiekosten/cursussen is mede als gevolg van de collegewisseling eenmalig overschreden met € 29.000.
De hoogte voorziening 'wachtgeld/pensioen voorm.B&W' wordt jaarlijks geëgaliseerd via de exploitatie. De noodzakelijke omvang van deze voorziening wordt elk jaar herrekend op basis van de actuele wet- en regelgeving, rekening houdend met de geldende rekenrente. Dit laat voor 2022 een eenmalig voordeel in de exploitatie zien van € 238.000. Maximale omvang: de omvang is gerelateerd aan de bestaande verplichtingen.

Rekenkamercommissie

Lasten

42

Incidenteel

Voordelig

Baten

Analyse:

Het totale restantbudget bedraagt € 63.000. Hiervan wordt € 27.000 (50 % van het jaarbudget) overgeheveld naar het budget 2023, dat verloopt via de resultaatbestemming. Het restantbedrag dat niet in aanmerking komt voor overheveling bedraagt € 36.000. Dit bedrag wordt naar rato verdeeld tussen Gemert-Bakel (€ 20.700) en Laarbeek (€ 15.300). De terugbetaling aan Gemert-Bakel maakt dat het gepresenteerde verschil in lasten € 42.000 bedraagt.  

0.2

Burgerzaken

467

394

73

Secretarieleges burgerzaken

Lasten

-14

Incidenteel

Nadelig

Baten

58

Incidenteel

Voordelig

Analyse:

De inkomsten en uitgaven (rijksleges) ten behoeve van de reisdocumenten vallen dit jaar hoger uit dan voorzien. Dit heeft als oorzaak dat mensen niet gereisd hebben gedurende de Coronapandemie. Zodra het weer mogelijk was om te reizen hebben er dan ook meer mensen een reisdocument aangevraagd.

7.2

Riolering

-816

-857

41

Riolering

Lasten

250

Incidenteel

Voordelig

Baten

-208

Incidenteel

Nadelig

Analyse:

De jaarlijkse onderhoudskosten grondwatermeetnet/waterketen zijn in 2022 € 24.000 lager dan begroot doordat het grondwatermeetnet maart 2023 is opgeleverd.
In 2022 waren geen maatregelen benodigd voor klimaatadaptatie, voordeel € 16.000 incidenteel.
Er was in 2022 minder onderhoud aan de gemalen en voorzieningen benodigd ivm kredieten voor vervangingen, voordeel € 31.000 incidenteel.
In 2022 was er nog geen verplichting om bij uitbreiding verhard oppervlak regenwater op eigen terrein te bergen. Hierdoor hoefde er in 2022 nog geen controle uitgevoerd te worden door ODZOB bij het verlenen van de vergunning en uitvoering (voordeel € 27.000 incidenteel).
In verband met het opstellen van het nieuwe Systeemoverzicht Stedelijk Water (SSW, opvolger van het BRP Basisrioleringsplan) gemeentebreed komt het budget ad € 20.000 (incidenteel) Oppervlakking afstroommodel Aarle-Rixtel te vervallen.
Er waren in 2022 minder knelpunten in het watersysteem om op te lossen, voordeel € 15.000 incidenteel.
Er waren in 2022 geen knelpunten Maatregelen Grondwater om op te lossen, voordeel € 16.000 incidenteel.
Van de stimuleringsbijdrage afkoppelen is maar minimaal gebruikt gemaakt in 2022, voordeel € 25.000 incidenteel.
Omdat het nieuwe Meetnet nog niet is aangelegd in 2022 is er in 2022 een incidenteel voordeel van € 19.000 ten aanzien van verbeteren/onderhouden meetpunten, en zijn de jaarlijkse onderhoudskosten meetnet waterketen zijn in 2022 € 27.000 lager dan begroot (incidenteel voordeel).
In 2022 zijn er minder uren benodigd geweest voor het Procesmanagement samenwerking Doelmatig Waterbeheer, voordeel € 18.000 incidenteel.
De kosten voor energie zijn veel hoger geweest in 2022, nadeel van € 15.000 incidenteel.

Het taakveld riolering is een gesloten exploitatie waardoor dit onderdeel geen invloed mag hebben op het exploitatiesaldo. In 2022 zijn per saldo de lasten lager dan de baten met als gevolg dat daadwerkelijk minder onttrekking mag plaatsvinden uit de voorziening riolering dan geraamd was. Deze lagere onttrekking uit de voorziening riolering leidt tot minder dekking in de exploitatie, nadeel € 171.000 incidenteel.

7.3

Afval

-453

-675

223

Huisvuil

Lasten

-143

Incidenteel

Nadelig

Baten

243

Incidenteel

Voordelig

Analyse:

Deze analyse is gebaseerd op basis van de conceptjaarrekening Blink.
Het verschil in baten wordt met name veroorzaakt door een hogere opbrengst oud papier (€ 180.000) en een hogere hoeveelheid ingezameld PMD en dus vergoeding voor PMD (€ 29.000). Daarnaast levert de eindafrekening van de zwerfafvalvergoeding van afgelopen jaren een financieel voordeel op. Per ultimo 2022 is de voorziening Attero verhoogd met € 151.000 tot € 286.000 als gevolg van een uitspraak van de Hoge Raad op 17 maart 2023.

Baten afvalstoffenheffing

Lasten

Baten

66

Incidenteel

Voordelig

Analyse:

Er is sprake van een voordeel van € 40.000 op de inkomsten uit de lediging van containers. Dat is terug te herleiden naar een groter aantal ledigingen dan waar rekening mee was gehouden. De baten uit vastrecht zijn circa € 21.000 hoger dan verwacht. De oorzaak daarvan ligt niet in 2022 maar in 2021. De uiteindelijk oplegging bleek meer dan verwacht werd en dat leidt tot een beperkt voordeel in 2022.

Milieustraat

Lasten

35

Incidenteel

Voordelig

Baten

23

Incidenteel

Voordelig

Analyse:

Het verschil in baten wordt veroorzaakt door een hogere opbrengsten van recycling materialen. Het verschil in lasten wordt verklaard doordat er minder afval naar de milieustraat is gebracht, waardoor er lager verwerkingslasten en aftransporten zijn geweest.

Deze pagina is gebouwd op 07/07/2023 10:10:07 met de export van 07/07/2023 09:54:34