Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven
Naam
Metropool Regio Eindhoven
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Eigen Vermogen 1-1-2022
14.325
Eigen Vermogen 31-12-2022
14.449
Vreemd Vermogen 1-1-2022
14.427 waarvan voorzieningen 6.661
Vreemd Vermogen 31-12-2022
13.786 waarvan voorziening 6.707
Resultaat 2022
Voorlopig resultaat 2022 voor accountantscontrole bedraagt €469.458 (MRE € 260.577, RHCe € 208.881) Dit is inclusief vrijval van de voorziening Reorganisatie SRE en mutatie in de bestemmingsreserves personele kosten
Bijdrage Laarbeek
336 (€ 336.444)
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is voldoende om deze risico’s af te dekken.
Ontwikkeling
Algemeen
In de cassatieprocedure tussen de Brabantse gewesten en Attero over de minderlevering van restafval 2015-januari 2017 is inmiddels het advies van de procureur-generaal van de Hoge
Raad aan partijen toegestuurd, de zogeheten Conclusie. De procureur-generaal adviseert om het arrest van het Hof Den Haag te vernietigen en de vernietigingsprocedure verder (opnieuw) te laten behandelen door een van de andere gerechtshoven in Nederland. Op 17 maart 2023 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan. Het uiteindelijke gevolg van deze uitspraak is dat de procedure met betrekking tot de naheffing over de jaren 2015-2017 tussen Attero en de VvC tot een definitief einde is gekomen en dat Attero per direct weer aanspraak kan maken op de in de tweede arbitrage toegekende suppletievergoedingen. De uitspraak van De Hoge Raad is definitief en hier is geen verweer meer tegen mogelijk. Over de proceskosten is bepaald dat deze voor rekening komen van de gewesten en gemeenten.Dienst Metropoolregio Eindhoven
- Het Werkprogramma 2022 is beleidsmatig uitgevoerd volgens planning.
- Het nieuwe concept-samenwerkingsakkoord 2023-2026 opgesteld waarbij brede welvaart is toegepast als leidend perspectief. Vrijgave voor zienswijze in november 2022.
- Gezamenlijke kennisdeling regionale samenwerking en schaalsprong-mobiliteit en schaalsprong Brainport.
- Nieuwe samenstelling Dagelijks en Algemeen Bestuur n.a.v. nieuwe burgemeester gemeente Eindhoven en gemeenteraadsverkiezingen.
Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
- Het Programma 2022 is beleidsmatig uitgevoerd volgens planning.
- Nieuwe samenstelling Bestuurscommissie n.a.v. gemeenteraadsverkiezingen.
- Nagegaan is of het wenselijk is om RHCe en MRE te ontvlechten. Een bestuurlijk advies hierover wordt in het eerste kwartaal 2023 verwacht.
Gulbergen
- Kaders en randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het gebied zijn in kaart gebracht en vertaald in een aantal ontwikkelrichtingen. Het Dagelijks Bestuur heeft begin 2022 kennis genomen van deze Ruimtelijke Verkenning.
- Volgend hierop heeft een breed communicatie- en burgerparticipatieproces plaatsgevonden wat is afgesloten met een participatieverslag.
- Het Dagelijks Bestuur heeft het projectteam de opdracht gegeven om te komen tot een budgettair neutrale invulling van het gebied.
- Naar verwachting zal er begin 2023 een voorkeursscenario kunnen worden bepaald.
- Verbonden partij Senzer
Naam
Senzer
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2022
27.984
Eigen Vermogen 31-12-2022
21.579
Vreemd Vermogen 1-1-2022
15.592 (waarvan 348 voorzieningen)
Vreemd Vermogen 31-12-2022
21.412
Resultaat 2022
375 (EUR 375.000)
Bijdrage Laarbeek
7.246 (EUR 7.245.962)
Risico's
Het aantal bijstandsgerechtigden met een nog grotere afstand tot de arbeidsmarkt groeit.
Een steeds krappere arbeidsmarkt.
Oorlog tussen Rusland en Oekraïne met alle gevolgen van dien.
Steeds meer mensen en ondernemers met geldzorgen als gevolg van inflatie en energiecrisis.Ontwikkeling
Ook in 2022 heeft de coronacrisis invloed gehad op zowel de bedrijfsvoering als de dienstverlening. Daarnaast heeft ook de oorlog tussen Rusland en Oekraïne impact op Senzer gehad. De overheid heeft voor de Oekraïense vluchtelingen leefgeld ter beschikking gesteld. Senzer voert deze regeling voor de gemeenten in de arbeidsmarktregio Helmond-de Peel uit. Andere gevolgen van de oorlogssituatie zijn de stijgende kosten voor energie en levensonderhoud. Dit raakt ook de mensen van Senzer, Her is specifieke aandacht voor en hiervoor worden specifieke activiteiten voor uitgevoerd. Tevens biedt Senzer specifieke dienstverlening aan ondernemers in zwaar weer.
Ondanks dat werkgevers meer dan voorheen bereidt zijn om functies voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te passen, blijft het lastig om het aantal mensen in de bijstand te reduceren. Dit heeft te maken met een steeds grotere groep met een nog grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Intensivering van de dienstverlening op meerdere leefgebieden is nodig om deze groep te laten participeren in de maatschappij. Hiervoor is samenwerking nodig met de overige partners in het Sociaal Domein. De Gemeenschappelijke Regeling is geactualiseerd. De integrale uitvoering van de Participatiewet, de Wsw, de IOAW, de IOAZ, de Wajong, de Bbz 2004, de Tozo en aanverwante wetgeving heeft geleid tot een positief rekeningresultaat. - Verbonden partij GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2022
4.708
Eigen Vermogen 31-12-2022
5.465
Vreemd Vermogen 1-1-2022
29.188
Vreemd Vermogen 31-12-2022
29.698
Resultaat 2022
412
Bijdrage Laarbeek
790 (€ 790.248)
Risico's
GGD heeft actief risicomanagement ontwikkeld, waarbij elk trimester aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling in de risico’s. De belangrijkste risico’s die genoemd worden in de jaarrekening 2022 zijn:
- Stijgende kosten: het risico dat de kosten harder stijgen dan de vooraf bepaalde indexering voor de GR, wijzigingen in wet- en regelgeving kunnen eveneens leiden tot stijgende kosten, conflicten en fusies kunnen leiden tot kosten waar geen rekening mee is gehouden
- Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies
- Bij een ramp kan het voorkomen dat regulier werk in gevaar komt als gevolg van de inzet van de GGD bij die ramp
- Risico van taakverandering, waardoor tijdelijk meerkosten optreden
- Beveiligingsproblemen door bijvoorbeeld cybercrime.
Ontwikkeling
- Coronabestrijding
- Uitvoering van de bestuursopdracht om de organisatie structureel financieel gezond en wendbaar te maken.
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein.
- Integratie JGZ 0-4 binnen de GGD en implementatie van de visie op de JGZ 'Samen groeien'
- Gedeeltelijk herstel reizigerszorg
- Extra inzet bij opvang OekraÏnse vluchtelingen
- Tekorten op de arbeidsmarkt
- Implementatie van het Lean gedachtegoed (continu verbeteren) binnen de GGD
- Implementeren van zelforganisatie en tweelagen structuur
- Verbonden partij Blink
Naam
Blink
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren, Son en Breugel en Pre-Zero
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2022
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Eigen Vermogen 31-12-2022
n.v.t. Blink kent geen eigen vermogen
Vreemd Vermogen 1-1-2022
n.v.t. Blink kent geen vreemd vermogen
Vreemd Vermogen 31-12-2022
n.v.t. Blink kent geen vreemd vermogen
Resultaat 2022
Nihil, er vindt jaarlijks een afrekening plaats met alle deelnemende gemeenten
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek € 1613k (bron: concept jaarrekening 2022)
Risico's
De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
Ontwikkeling
Diverse ontwikkelingen zijn de komende jaren merkbaar van invloed:
- Toenemende omvang dienstverlening Blink
- Toekomst Blink en rol PreZero in strategisch traject n.a.v. het evaluatierapport.
- Toename kosten voor lonen en materieel- en materiaalkosten.
In 2021 heeft een evaluatie GR Blink plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze evaluatie is door een tweetal juridische adviseurs de constructie van de GR onderzocht. Dit onderzoek zag met name toe op de vormgeving van de publieke private samenwerking binnen de GR in relatie tot de huidige aanbestedingswetgeving.
De uitkomsten van het onderzoek zijn in het Algemeen Bestuur besproken. Op basis van de voorliggende verslagen kunnen nog geen eenduidige conclusies worden getrokken en is door het Algemeen Bestuur besloten dat verdere verdieping noodzakelijk is. Het Dagelijks Bestuur heeft de opdracht gekregen om dit in 2022 verder te onderzoeken en daarbij verschillende toekomstscenario’s uit te werken. Dit onderzoek is gestart in 2022 en loopt nog.Verder heeft BDO (accountant van Blink) geconstateerd dat voor de opdracht(en) door Blink aan PreZero er een aanbestedingsplicht geld. Door de GR Blink zijn de opdracht(en) niet aanbesteed. Dat is onrechtmatig. Dat heeft echter geen doorwerking op het rechtmatigheidsoordeel op de jaarrekening van onze gemeente.
- Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Naam
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Eigen Vermogen 1-1-2022
2.145
Eigen Vermogen 31-12-2022
2167
Vreemd Vermogen 1-1-2022
40.392 waarvan voorzieningen 3.221
Vreemd Vermogen 31-12-2022
40.267 waarvan voorzieningen 2.259
Resultaat 2022
390
Bijdrage Laarbeek
1.220 (€ 1.220.860)
Risico's
De omvang van de algemene reserve is onvoldoende t.o.v. het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s. Het is niet reëel dat alle benoemde risico’s zich gelijktijdig en in de geraamde omvang voordoen. Daarmee achten we het acceptabel dat niet alle risico’s via de algemene reserve zijn afgedekt.
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2022 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandscapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2022 is deze paragraaf geactualiseerd.Ontwikkeling
Het jaar 2022 stond voor Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) in het teken van de ‘ongekende’ crisis. Kort nadat de meeste coronamaatregelen werden opgeheven, brak de oorlog in Oekraïne uit. De veiligheidsregio’s werden gevraagd om de eerste opvang van vluchtelingen te coördineren. Daarvoor is een zogenaamde regionale hub-locatie in Eindhoven ingericht. Vanuit deze locatie worden Oekraïense vluchtelingen over de regio verspreid. Hierbij werken we nauw samen met gemeenten om opvangplekken te vinden.
Richting de zomer werd de druk op de asielketen groot. Om te voorkomen dat mensen buiten moesten slapen, kreeg elke veiligheidsregio de vraag om 225 tot 450 mensen op te vangen in locaties voor noodopvang. In onze regio stelden diverse gemeenten locaties beschikbaar om voor enkele weken vluchtelingen op te vangen. Tijdens de opvangperiode organiseert en faciliteert de veiligheidsregio de dagelijkse gang van zaken. Dat betekent: zorgen voor een veilige leefomgeving; zorgen voor eten en drinken; organiseren van medische noodzorg en schoonmaak en zorgen voor een nuttige dagbesteding om verveling tegen te gaan.
Ook op het gebied van brandweerzorg was 2022 een druk jaar. Na het vervallen van de coronamaatregelen steeg het aantal evenementen in de regio weer richting het niveau van voor corona. Dat zorgde voor meer adviesaanvragen en controles bij (grote) evenementen. Verder had de brandweer in 2022 meer dan 5.600 uitrukken voor de bestrijding van incidenten, ruim 15% meer dan in 2021. Belangrijkste oorzaak van de stijging is het aantal natuurbranden in de regio. Door het droge en warme weer waren er meer natuurbranden, waarbij de inzet bij de brand in de Mariapeel het meest in het oog sprong.
Al deze ontwikkelingen zorgen voor een grote (werk)druk op de organisatie. De extra taken voor crisisnoodopvang zorgen voor druk op medewerkers. Daarbij is de hoge werkdruk van de coronacrisis nog niet verwerkt. De stijging van het aantal en de toenemende complexiteit van incidenten zorgt voor druk op brandweerpersoneel, zowel bij beroepskrachten als bij vrijwilligers. Aanbestedingstrajecten bij de brandweer verlopen op het scherpst van de snede door de hoge inflatie. Binnen bedrijfsvoering vragen de ondersteuning op deze ontwikkelingen en nieuwe wetgeving (zoals BIO, HR-vraagstukken en andere wet- en regelgeving) veel extra capaciteit.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2022
717
Eigen Vermogen 31-12-2022
655
Vreemd Vermogen 1-1-2022
16.904
Vreemd Vermogen 31-12-2022
19.089
Resultaat 2022
461
Bijdrage Laarbeek
2.622 (inwonersbijdrage 1.226, bijdrage wmo-consulenten basis + aanvullend 315, bijdrage plustaak jeugd 876, plustaak schuldhulpverlening 121, bijdrage inburgering 7 en bijdrage energietoeslag 77)
Risico's
De inrichting van GR Peelgemeenten maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld. In de jaarrekening 2022 is daarover in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' het volgende opgenomen: Op 9 december 2019 is door het Algemeen Bestuur de "Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019' vastgesteld. In deze nota worden de risico’s van de GR Peelgemeenten beschreven en wordt voor de belangrijkste risico’s aangegeven welke maatregelen er worden genomen om dit risico terug te dringen.
Na vaststelling van de Nota Weerstandsvermogen eind 2019 is de nota in 2022 niet meer geactualiseerd. De geïnventariseerde risico's zijn nog steeds van kracht. Overigens zijn de risico’s van de GR Peelgemeenten beperkt, omdat het een uitvoeringsorganisatie betreft.Ontwikkeling
2022 heeft flexibiliteit gevraagd van de GR Peelgemeenten. Vanwege de energiecrisis besloot het Rijk over te gaan tot het verlenen van een eenmalige energietoeslag aan burgers met een laag inkomen, welke uitgevoerd moest gaan worden door gemeenten. De deelnemende gemeenten hebben uitvoering van deze regeling belegd bij de GR Peelgemeenten. Er zijn voor de Peelgemeenten gezamenlijk ongeveer 5.000 aanvragen ingediend in 2022, waarna € 6,4 miljoen aan energietoeslagen is verstrekt (Laarbeek: € 1,12 miljoen). De GR Peelgemeenten was in staat dit snel en efficiënt te organiseren.
In juni 2021 is de koersagenda 'Samenwerken door Samen Werken' vastgesteld. Deze koersagenda geeft richting en inhoud aan de volgende fase van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten en aan de samenwerking tussen de zes organisaties (GR Peelgemeenten en de 5 deelnemende gemeenten). We zijn gegroeid in ons bewustzijn dat we voor steeds grotere opgaven staan, die we beter gezamenlijk op kunnen pakken. Door de krachten nog meer te bundelen en te richten op grotendeels dezelfde ambities en opgaven in het sociaal domein ontstaat er een sterker sociaal domein in de regio Peelgemeenten.
De GR Peelgemeenten verzorgde als plustaken voor Laarbeek al het werkgeverschap van de gezins- en jongerencoaches, gedragswetenschappers en GZ-psycholoog. In 2022 is daar ook het werkgeverschap van de schuldhulpverleners fase 1 bij gekomen.
Beleidsmatig heeft 2022 in het teken gestaan van de Koersagenda met de programma's normaliseren, bevlogen samenwerking rondom de inwoner, zakelijke samenwerking rondom de inwoner, informatiegedreven werken. Daarnaast is gestart met het traject inkoop Wmo 2025 en heeft de GR Peelgemeenten een stevige positie gepakt in regionale programma's als de inkoopsamenwerking 'Een 10 voor de jeugd' en '21 voor de jeugd'.
- Verbonden partij Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
Naam
Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
bedragen x € 1.000
Partners
Gemeente Gemert-Bakel en Laarbeek
Openbaar belang
Samenwerking tussen twee buurgemeenten op verschillende terreinen gebaseerd op onderling vertrouwen. De volgende taken worden uitgevoerd door intergemeentelijke teams:
- ICT
- Personeel en Organisatie
- Juridische zaken
- Financiën
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek intergemeentelijk overleg. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Eigen Vermogen 1-1-2022
Niet van toepassing
Eigen Vermogen 31-12-2022
Niet van toepassing
Vreemd Vermogen 1-1-2022
Niet van toepassing
Vreemd Vermogen 31-12-2022
Niet van toepassing
Resultaat 2022
Niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
De ontvangen bijdrage voor Laarbeek in 2022 is het saldo van de onderlinge verrekening van de intergemeentelijke teams financiële administratie, ICT, P&O en Juridische zaken.
Risico's
De samenwerking is (mede) opgezet om risico's te verkleinen en kwetsbaarheden te verminderen.
Ontwikkeling
De externe evaluatie van de samenwerking heeft geleid tot een rapportage met aanbevelingen om de samenwerking te verbeteren en toekomstbestendig te maken. De aanbevelingen uit dit onderzoek zijn aanleiding voor geactualiseerde en nieuwe samenwerkingsafspraken. Die afspraken worden opgenomen in de herziening van de gemeenschappelijke regeling die in 2023 wordt opgesteld.
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
bedragen x € 1.000
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Laarbeek heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2022
3.266
Eigen Vermogen 31-12-2022
1.012
Vreemd Vermogen 1-1-2022
8.620
Vreemd Vermogen 31-12-2022
6.637 waarvan voorziening 88
Resultaat 2022
Geschat resultaat 2022: € 0
Bijdrage Laarbeek
1.305 (€ 1.305.634)
Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2024 en jaarrekening 2022 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd.
Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.295.000 bedraagt.
De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2022 € 530.744. Dat zou betekenen dat de ODZOB-deelnemers het niet afgedekte deel van € 764.256 in hun
eigen financiële buffers zouden moeten afdekken. In de loop van 2023 wordt aan het algemeen bestuur een voorstel gedaan om de algemene reserve te versterken tot € 1,2 miljoen (conform de regionale richtlijnen die hierover zijn opgesteld).Ontwikkeling
- De inwerkingtreding van de Omgevingswet is (wederom) verschoven. Nu naar 1 januari 2024. Het ODZOB-programma ter voorbereiding op de Omgevingswet is grotendeels gereed. In het najaar 2022 is binnen de ODZOB een stresstest Omgevingswet uitgevoerd om te bepalen welke resterende opgaves en belemmerende factoren er nog aanwezig zijn. De resultaten hiervan worden verwerkt in het programmaplan voor- en nazorg Omgevingswet waarmee in januari 2023 een start wordt gemaakt.
- De succesvolle implementatie van het nieuwe zaak- en VTH-systeem (gekoppeld aan het Digitaal Stelsel Omgevingswet) is een kans om kwaliteit (nog) beter in de werkprocessen te verankeren. De basis-werkprocessen zijn Omgevingswetproof. De nieuwe werkprocessen moeten nog worden geoptimaliseerd.
- De gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) werd in 2022 van kracht. De gevolgen hiervan voor de P&C-cyclus werden in het najaar gepresenteerd. Medio 2024 dient de tekst van de GR-ODZOB, met instemming van alle betrokken gemeenteraden en provinciale staten, aangepast te zijn.
- Het stikstofdossier kende ook in 2022 vele uitdagingen met nieuwe voornemens en regelgeving vanuit Rijk en provincie. Er zijn zeer veel onduidelijkheden en rechtbanken in Nederland deden uitspraken in veel zaken die rechtstreeks de Wnb-vergunningverlening raakt. Indirect is er in veel gevallen ook impact op de Wabo-vergunningverlening en toezicht en handhavingstaken. De nieuwe jurisprudentie zorgt voor veel onzekerheid in de uitvoeringspraktijk. Samen met de andere Brabantse Omgevingsdiensten is door ODZOB een proces opgestart om te komen tot een nader uitvoeringskader voor de agrarische Wabo-vergunningverlening. Dit zal in 2023 verder vervolg krijgen.
- Verbonden partij Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
bedragen x € 1.000
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Landerd, Oss, Uden, Sint Anthonis en Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen & WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2022
1.243
Eigen Vermogen 31-12-2022
948
Vreemd Vermogen 1-1-2022
15.316 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 14.301)
Vreemd Vermogen 31-12-2022
15.748 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 14.685)
Resultaat 2022
188
Bijdrage Laarbeek
431 (exclusief BTW)
Risico's
- Toename van WOZ-bezwaren leidt tot een toename van personele inzet en proceskostenvergoedingen
Ontwikkeling
- Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de concept jaarrekening 2022 van BSOB.
- In 2021 is een business case opgesteld en heeft het Algemeen Bestuur gekozen voor inzet op verdergaande robotisering en efficiëntie. In 2022 is BSOB hiermee aan de slag gegaan. Het volgen van de effecten daarvan is een belangrijk aandachtspunt voor 2023.
- Het project Waarderen op oppervlakte is afgerond. Vanaf belastingjaar 2023 waardeert BSOB voor allee deelnemers op basis van de gebruiksoppervlakte, als gevolg van de wettelijke verplichting vanuit de Waarderingskamer.
- Verbonden partij Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Eigen Vermogen 1-1-2022
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Eigen Vermogen 31-12-2022
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen 1-1-2022
Er is geen sprake van vreemd vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen 31-12-2022
Er is geen sprake van vreemd vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Resultaat 2022
niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
Jaarlijks ca. 70.000 euro en we storten jaarlijks 500.000 euro in de Reserve Bereikbaarheidsagenda voor de aanleg snelfietspaden, oplossen Beekse brug en opwaarderen bushalte bij rotonde Bavaria.
Jaarlijks ca. 70.000 euro en we storten jaarlijks 500.000 euro in de Reserve Bereikbaarheidsagenda voor de aanleg snelfietspaden, oplossen Beekse brug en opwaarderen bushalte bij rotonde Bavaria.Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Risico's zijn nog niet bekend, omdat de besluitvorming over het voorkeurstracé nog moet plaats vinden.Ontwikkeling
In 2021 is gewerkt aan de verkenning van de snelfietsroute Gemert-Helmond en de snelfietsroute Tilburg - Beek en Donk langs het Wilhelminakanaal.
Ook is gestart met de voorbereiding voor het opwaarderen van de bushalte bij de rotonde Bavaria in Lieshout. In 2022 is de omgevingsvergunning voor dit project aangevraagd en zijn diverse benodigde onderzoeken uitgevoerd.
Verder zijn diverse regiobrede projecten opgestart in de regio.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
bedragen x € 1.000
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Eigen Vermogen 1-1-2022
5.062.000
Eigen Vermogen 31-12-2022
4.615.000
Vreemd Vermogen 1-1-2022
143.995.000
Vreemd Vermogen 31-12-2022
107.459.000
Resultaat 2022
300.000 (300 miljoen) nettowinst na aftrek belastingen
Bijdrage Laarbeek
Omvang aandeel gemeente Laarbeek in het aandelenkapitaal: 20.709 aandelen á € 2,50 (nominale waarde) = € 51.772,50
Dividend 2022 Laarbeek: € 51.772,50 (€ 2,50 per aandeel - voorstel AVA dd 20 april 2023)Risico's
De BNG is een NV (Naamloze Vennootschap). De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen. De bank heeft echter de hoogste financiële rating (Moody's: Aaa, Fitch Ratings: AAA, S&P Global: AAA).
BNG Bank onderkent het belang van een gedegen risicocultuur binnen haar organisatie en streeft ernaar deze te verankeren in het interne controle- en risicomanagementsysteem. Het Risk Appetite Statement is een belangrijk instrument om risicobewustzijn te vergroten en het gewenste risicogedrag te bevorderen.Ontwikkeling
De hoogte van toekomstig nettoresultaat is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over oa de veranderingen in de hoogte van de debiteurenvoorziening en de ontwikkeling van de marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare toekomstige schatting van het nettoresultaat kan de bank daarom niet maken.
- Verbonden partij Brabant Water N.V.
Naam
Brabant Water N.V.
bedragen x € 1.000
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Eigen Vermogen 1-1-2022
684.676 in 2021 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2021)
Eigen Vermogen 31-12-2022
Vreemd Vermogen 1-1-2022
534.399 in 2021 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2021)
Vreemd Vermogen 31-12-2022
Resultaat 2022
10.572 in 2021 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2021)
Bijdrage Laarbeek
Aandelenbezit: 19.522 aandelen á € 0,10 = € 1.952,20
Geen dividenduitkering.Risico's
In de paragraaf Risicomanagement van het Jaarverslag 2021 benoemt Brabant Water een aantal risico’s zoals:
- Bescherming van kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Digitalisering
- Duurzame inzet van personeel
- Betrouwbaarheid van de informatievoorziening
Brabant Water NV geeft tevens aan dat zij, door het opgebouwde weerstandsvermogen, in staat zijn om belangrijke financiële tegenvallers op te vangen zonder grote effecten op de continuïteit van de drinkwatervoorziening of de tarieven.Ontwikkeling
Geen bijzonderheden.
- Verbonden partij Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Naam
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
bedragen x € 1.000
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen BPD Vastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van Laarbeek en één medewerker van RaboVastgoed.Eigen Vermogen 1-1-2022
5,8
Eigen Vermogen 31-12-2022
2,2
Vreemd Vermogen 1-1-2022
5899
Vreemd Vermogen 31-12-2022
3088
Resultaat 2022
Nihil
Bijdrage Laarbeek
Partner
Risico's
De risico's zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Een gebiedsontwikkeling met een private partner die mede-eigenaar is, vergroot de expertise en verdeeld de risico's.
Ontwikkeling
Het project de Hoge Regt is opgesplitst in een westelijk (fase 1) en oostelijk (fase 2) plandeel. Het westelijk plandeel is woonrijp gemaakt en de laatste woningen worden gebouwd. Het oostelijk deel wordt momenteel uitontwikkeld. Hiervoor dient een loods te worden gesloopt waarin een steenuil is gevestigd. De planvorming wordt hier parallel aan verder geoptimaliseerd. Overleg tussen BPD en WoCom over de sociale woningen is nog gaande.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Bizob
Naam
Stichting Bizob
bedragen x € 1.000
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Eigen Vermogen 1-1-2022
1.405
Eigen Vermogen 31-12-2022
977
Vreemd Vermogen 1-1-2022
1.139
Vreemd Vermogen 31-12-2022
1.210
Resultaat 2022
614
Bijdrage Laarbeek
138
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatie-tekorten.
Ontwikkeling
- Verbonden partij Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Naam
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Eigen Vermogen 1-1-2022
nog niet beschikbaar
Eigen Vermogen 31-12-2022
nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 1-1-2022
nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 31-12-2022
nog niet beschikbaar
Resultaat 2022
nog niet beschikbaar
Bijdrage Laarbeek
7 (€7483)
Risico's
Het Zorg- en Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie waar de mogelijke risico's gericht zijn op een belemmering van een optimale samenwerking tussen de aangesloten partners.
Ontwikkeling
Het Zorg- en Veiligheidshuis heeft zijn organisatie (financieel) op orde. In 2022 wil het Zorg- en Veiligheidshuis zich gaan richten om de lokale behoefte van gemeenten beter aan te laten sluiten op het netwerk.
- Verbonden partij Coöperatieve vereniging Dimpact
Naam
Coöperatieve vereniging Dimpact
bedragen x € 1.000
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, Brielle, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Hellevoetsluis, Horst aan de Maas, Kampen, Landerd, Landsmeer, Leidschendam-Voorburg, Nissewaard, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Oost Gelre, Olst-Wijhe, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Vught, Waterland, Westervoort, Westvoorne, Zevenaar, Zwolle, Zaanstad
Openbaar belang
In de coöperatieve vereniging Dimpact werken gemeenten samen om de publieke (digitale) dienstverlening naar de inwoners te verbeteren. Dimpact voert regie namens haar leden. Uitgangspunt daarbij is ontwikkeling van, voor en door lidgemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen een gelijke stem in de samenwerking.
Eigen Vermogen 1-1-2022
2.335 (jaarverslag 2021)
Eigen Vermogen 31-12-2022
Nog niet beschikbaar
Vreemd Vermogen 1-1-2022
3.218 (jaarverslag 2021)
Vreemd Vermogen 31-12-2022
Nog niet beschikbaar
Resultaat 2022
Jaarrekening nog niet beschikbaar
Bijdrage Laarbeek
223 (EUR 222.951)
Risico's
De vernieuwingsopgave die gebaseerd is op landelijke beweging common ground brengt risico`s met zich mee. Vandaar dat risicobeheersing een belangrijk onderdeel is van het programmamanagement van de transitie. Regelmatig wordt er een onafhankelijke toets uitgevoerd op het implementatieplan.
Ontwikkeling
In 2021 is een start gemaakt met de uitvoering van het implementatieplan Doorpakken nu. Dit plan beschrijft de opgave voortkomend uit de strategische richting 2020-2025 om een toekomst vaste dienstverlening te realiseren voor de leden van Dimpact. 27 van de 38 lidgemeenten, waaronder Laarbeek, zitten in een vervangingstraject omdat bestaande overeenkomsten in 2023 aflopen. Alle leden samen hebben een dringende vernieuwingsopgave om te voldoen aan de verwachtingen van inwoners en bedrijven. Oplossingen uit de vernieuwingsopgave, gebaseerd op basis van de landelijke beweging Common Ground, kunnen ook een bijdrage leveren aan het vervangingstraject. Het implementatieplan geeft daar stapsgewijs een route voor. Voor sommige producten zijn nieuwe overeenkomsten aangegaan.
- Verbonden partij Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
Naam
Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
bedragen x € 1.000
Partners
ZLTO en Bavaria
Openbaar belang
Via Coöperatie Boer Bier Water kunnen de gemeente Laarbeek, ZLTO en Bavaria hun gemeenschappelijke belangen bundelen en is het mogelijk om de gezamenlijke doelen beter en doelgerichter te realiseren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek is vertegenwoordigd in de Raad van Toezicht.
Eigen Vermogen 1-1-2022
-
Eigen Vermogen 31-12-2022
-
Vreemd Vermogen 1-1-2022
-
Vreemd Vermogen 31-12-2022
-
Resultaat 2022
-
Bijdrage Laarbeek
5
Risico's
Ontwikkeling
Bedrag is toegekend aan het project "Optimalisatie Waterhuishouding gemeente Laarbeek".
- Verbonden partij Stichting Innovatiehuis De Peel
Naam
Stichting Innovatiehuis De Peel
bedragen x € 1.000
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan innovatie en economische ontwikkeling van de Peelregio binnen Brainport.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Eigen Vermogen 1-1-2022
-
Eigen Vermogen 31-12-2022
-
Vreemd Vermogen 1-1-2022
-
Vreemd Vermogen 31-12-2022
-
Resultaat 2022
Nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
30 algemene bijdrage + 39 bijdrage aan projecten
Risico's
Risico's blijven beperkt tot de ingezette middelen.
Ontwikkeling